29 Temmuz 2016 Cihan Dikmen 0Comment

Merhaba,

Bu makalemizde website panel üzerindeki kullanıcı ayarlarına değineceğiz.

Website panel üzerine standart bir kullanıcı ile giriş yapıldığında aşağıdaki resimde verilen bir ekran ile karşılaşılır.

kullanici_ekrani-1
kullanici_ekrani-1

Geçtiğimiz makalelerde sağ kısımdaki kullanıcı özetinden bahsetmiştik. Orta ve sol kısımda görülen ayarlar, hosting planı oluşturulduğu zaman aktif edilen kısımlardan oluşmaktadır. Yani kullanıcılar için oluşturulan hosting alanında hangi ayarlar aktif edildi ise, kullanıcı kendi ekranı içerisinde bu ayarları görür ve uygular. Bunun için; website panel üzerinde olup da ekranınızda görülmeyen ayarları, genel ayarlar kısmından aktif etmek gerektiğini unutmayalım.

Domains (Domain Yönetimi)

Bu kısımdan alan adlarınızı oluşturabilirsiniz.

Ayrıca ilgili alan adının içerisine girerek de dns yapılandırmanızı ayarlayabilirsiniz.

websitepanel-dnsWeb (Web Yönetimi)

Bu kısım belki de en çok kullanılacak yerdir. Çünkü burada web sitemiz ile ilgili yapmamız gereken ayarlar bulunur.

web-resim
web-resim

Bu kısımda “home folder” tabından hosting alanının güvenlik ve kimlik doğrulama ayarlarını yapabilir, ayrıca web sitemiz için varsayılan dosya uzantısını da ayarlayabiliriz.

“Security Settings” kısmından bazı güvenlik ayarlarını yapılandırabiliriz. (yazma izinlerini verme, üst yollları etkinleştirme gibi…)

“Authentication” kısmından ise, kullanıcıların hangi kimlik doğrulaması ile bağlanacağının bilgisi vardır. Ayrıca “Default Documents” kısmından dosya uzantısını ayarlayabiliriz. Burdan ayarladığımız dosya uzantısı, bizim sitemizin uzantısı ile eşleşiyor olmalıdır. Yani site dosyalarımızda index sayfamız anasayfa.php ise, o uzantıyı buraya eklememiz gerekmektedir. Aksi halde sitemiz indekslenmeyecektir.

“Redirection to URL” kısmından ise gerekli yönlendirmeleri yaptığımız bölümdür. Yönlendirme esnasında hedef kısmın sadece ana sayfasını veyahut tüm verilerini yönlendirebilirken, kalıcı olarak da yönlendirme yapmanız da mümkün olmaktadır. Daha sonra aşağı kısımdan “Update” diyerek ayarlarımızı güncelleyebiliriz.

Bir sonraki tab ise, “Virtual directory” dir. Bu kısmından ise sanal dizin oluşturabilir, daha sonra bu dizinin içerisine verileri atarak istediğimiz sayfayı görüntüleyebiliriz. Örnek olarak;  “ornek.com/deneme”  gibi…

“.htaccess” kısmından sitemizin kodları ile ilgili değişiklik yapabiliriz (örneğin yönlendirme gibi)

“Frontpage” Ön sayfa oluşturmak istediğimiz zaman kullanmamız gereken alandır.

“Extentions” bölümünden Asp .NET versiyonunu ayarlayabiliriz. Integrated olan ayarlar, aynı ayardaki sonradan çıkan sürümleri de destekler. Örneğin; 4.0 integrated olan ayar, 4.5 sürümünü de destekler.

“Custom Error” kısmından istersek error sayfaları oluşturabiliriz. Ancak genelde “default error” ayarları kullanılır. (“404 not found” , “500 Internal server error” vs. gibi…)

“Headers” kısmından başlıklar oluşturulabilmektedir.

“MIME Types” kısmından ise sunucu üzerinde kullanılacak yeni mime’ler ekleyerek kullanmamıza olanak verir.

MIME (Multipurpose Internet Mail Extensions); farklı uzantılardaki dosyaların sunucu üzerinde tanımlanarak dosyaların kullanılmasını sağlayan dosya kimlik tanımlayıcısıdır. Örneğin, bir msword dosyasını açabilmemiz için, sunucu üzerindeki -mime types- kısmında “application/msword  doc ” tanımlı olmalıdır. Bu sayede dosyanın kimliği tanımlanmış olur ve word uygulaması açılır. Bazı programların kendilerine has dosya kimlikleri olduğundan dolayı bu kimlikleri sunucuya tanımlamak gerekir ki bu uygulama kullanılabilsin. Daha sonra da kullanıcılar da sunucu üzerinden bu uygulamaları çalıştırabilirler. Sunucular üzerinde default olarak birçok mime types tanımlıdır.

File Manager (Dosya Yönetimi)

Bu kısmından, sitemiz üzerindeki dosyalarımızın yönetimi yapılmaktadır. Dosyalarımızı bu kısma aktarır, gerekli klasör üzerinden gerekli izinleri verir ve yayınlarız.  Dosya yöneticisi üzerindeki “default” klasörlerin yapısı önem arz etmektedir. Örneğin; web sitesinin çalıştığı default klasör “wwwroot” (veya www) dur. İstenildiği üzere, gerekli izinleri ve ayarları yapıldığında bu default klasörde değişiklik yapılabilir. Gerekli olan izinler ise dosyalar için 644 , klasörler için ise 755’tir. Özel durumlarda değişkenlik gösterebilir.

file-manager

 

 

Ana klasörün içerisine girdikten sonra içerisinde bulunan klasör ve dosyaların durumunu değiştirebiliriz.

file-manager kısım-2

 

 

“Databeses” (Veritabanı) kısmından ise veritabanlarını oluşturup kullanabilmemiz mümkündür.

“Web App Gallery” (Web Uygulama Galerisi) kısmından ise website panel üzerinden kullanılabilecek  uygulamaları indirip kullanılmasına olanak tanır. Bu kısım “(web app gallery)” kullanılabilmesi için, diğer özellikler gibi önce ana hosting planı üzerinden aktif edilmesi gerekir.

“Scheduled Tasks” (Zamanlanmış Görevler) kısmından ise, panel üzerindeki işlemlerimizi zamanlayabilir, vakti zamanı geldiği zaman işlemlerimizi yaptırtabiliriz. Örnek olarak; belirli bir vakitte database yedeği alabilir, e-mail bilgisi gönderebiliriz.

Bir sonraki makalemizde görüşmek üzere…

 

Cihan Dikmen
/System and Network Specialist\

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir